دسته‌بندی نشده

تعمیر پمپ دنده ای هیدرولیک چگونه است؟

تعمیر پمپ دنده ای هیدرولیک چگونه است؟

قبل از اینکه بدانیم تعمیر پمپ دنده ای هیدرولیک چگونه است، توضیحی مختصر در مورد طرز کار پمپ دنده ای هیدرولیک را بخوانید. درون ساختمان پمپ دنده‌ای، دو چرخ دنده درون پوسته موجود است. یکی از چرخدنده ها به الکتروموتور وصل می‌شود  (چرخ دنده محرک) و یک چرخ دنده متحرک دیگر در زیر چرخ دنده محرک قرار گرفته است که با چرخ دنده محرک درگیر می‌باشند و باعث چرخش دورانی درون محفظه می‌شود. سیال موجود در محفظه بین دنده ها گیر افتاده و به سمت خروجی پمپ هیدرولیک هدایت می‌شود. پمپ دنده ای هیدرولیک در گروه پمپ های جابجایی مثبت قرار می گیرد؛ در این نوع پمپ‌ها با هر دور چرخش دنده‌ها حجم معینی سیال از داخل پمپ عبور می‌کند. با توجه به اینکه پمپ های دنده‌ای قادر هستند محدوده ی وسیعی از دبی و فشار کاری را پوشش دهند جزو پرکاربردترین گروه از پمپ‌های هیدرولیک محسوب می‌شوند. همچنین توجه به قیمت این نوع پمپ هیدرولیک، برای خرید یونیت هیدرولیک نیز مناسب است.

پمپ دنده‌ای هیدرولیک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

ساختمان پمپ دنده ای هیدرولیک بسیار ساده است. برای درک بهتر موضوع، در شکل زیر شمای کلی یک پمپ دنده‌ای را می‌بینید که در فرآیند تعمیرات پمپ دنده‌ای مفصل درباره چگونگی عملکرد این اجزا توضیح خواهیم داد. در تعمیرات پمپ دنده ای، بررسی این قطعات برای درک بهتر ساختار پمپ دنده ای ضروری است. پمپ دنده ای دارای دو چرخ دنده است که یکی از آن‌ها محرک و دیگری متحرک است. چرخ دنده محرک می‌تواند نیروی لازم برای حرکت خود را از بیرون توسط یک موتور الکتریکی و یا موتور اصلی دریافت کند. می توان گفت که هر دوی آن‌ها از قطعات و بخش های مهم پمپ دنده ای هستند. بدنه آلومینیومی، دو دنده فولادی، بوش فولادی سر و ته دنده‌ها، درب‌های پمپ و مجموعه سیل و اورینگ آب‌بندی قطعات تشکیل‌دهنده این پمپ هستند.

 

چه زمانی پمپ هیدرولیک دنده ای نیاز به تعمیر دارد؟

علایم زیر در مورد خرابی همه مدل‌های پمپ‌ هیدرولیک مشترک است و نشان‌دهنده ایراد در پمپ و رسیدگی است. در صورت سهل‌انگاری در موارد زیر باعث آسیب جدی به پمپ می‌شود و ممکن است باعث خرابی کامل پمپ شود و دیگر نتوان آن را تعمیر کرد.

وجود سر و صدا در سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک به خودی خود در هنگام کار کردن تولید صدا می‌کند. ولی باید بتوان تشخیص داد صدای تولید شده توسط سیستم هیدرولیک معمولی است یا ناشی از خرابی در پمپ سیستم هیدرولیک است. اگر سیستم شما دارای صدای غیر عادی است و متوجه می‌شوید این صدا از پمپ آغاز می‌شود باید به سرعت پمپ دنده‌ای را بررسی کنید

کاهش راندمان دستگاه و سیستم حرکتی

یکی دیگر از علایم خرابی پمپ، کاهش راندمان در خروجی است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله؛ کاهش سطح روغن در مخزن هیدرولیک، کاهش ویسکوزیته روغن و وجود سایش یا خوردگی در پمپ هیدرولیک. اگر سرعت دستگاه شما کاهش یافته است باید به خرابی در پمپ هیدرولیک دقت کرد.

بالا رفتن دمای سیال هیدرولیک

یکی از عواملی که موجب تسریع فرسودگی و خرابی اجزای سیستم هیدرولیک می شود، درجه حرارت بالای سیال خروجی است. و همچنین گرم بودن بیش از حد سیال موجب کاهش راندمان و افزایش نشتی سیستم هیدرولیک خواهد شد. خرابی و ساییدگی در پمپ هیدرولیک باعث بالا رفتن دمای سیال می‌شود.

وجود حباب و ذرات هوا در سیستم هیدرولیک

جذب هوا در سیستم هیدرولیک باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل افت شدید راندمان پمپ، فاسد شدن روغن هیدرولیک و داغ شدن بیش از حد پمپ هیدرولیک، که سبب از کار افتادن آن خواهد شد. اگر درون سیال هیدرولیک ذرات هوا را به صورت حباب مشاهده می‌کنید به احتمال قوی پمپ آسیب دیده است و باید بررسی شود.

چه زمانی پمپ هیدرولیک دنده ای نیاز به تعمیر دارد؟

نکات مهمی که قبل از تعمیرات پمپ دنده ای باید به آن‌ها دقت شود

پمپ هیدرولیک معمولا برای گردش در یک جهت طراحی می‌شود. جهت گردش یک پمپ وقتی که از روبه رو به شفت پمپ نگاه شود ممکن است در جهت گردش عقربه های ساعت ( راستگرد ) و یا در خلاف جهت عقربه های ساعت ( چپ گرد ) باشد. در ابتدای کار با علامت‌گذاری و یادداشت جهت چرخش پمپ را ثبت کنید.

  • همواره در تمامی مراحل انجام کار، تمیزی و جلوگیری از آلوده شدن قطعات به ذرات خارجی مورد توجه قرار گیرد.
  • ابزار مناسب و لازم جهت انجام کار فراهم شده و به صورت مرتب در جای مناسب جهت دسترسی آسان و انتخاب سریع قرار داده شود.
  • همواره در تمامی مراحل از تماس وسایل تیز و فلزی با سطوح داخلی و قطعات جلوگیری گردد تا صدماتی ناخواسته وارد نشود.
  • ابزار نشانه گذاری آماده شده و قبل از دمونتاژ، محل قرار گیری قطعات نسبت به یکدیگر علامت گذاری شود تا در هنگام مونتاژ به مشکل بر نخوریم.
  • قبل از اقدام جهت دمونتاژ پمپ ابتدا جهت گردش شفت را مشخص کنید. سپس قطعات متصل به پمپ مانند کوپلینگ، مغزی ها و یا فلنچ‌های ورودی و خروجی را جدا و در جای مشخصی بگونه ای قرار دهید که در هنگام مونتاژ قطعات جدا شده، بتوانید در جای خود نصب کنید.

پمپ دنده‌ای هیدرولیک را چگونه تعمیر کنیم؟

  1. ابتدا پورت‌های پمپ را بسته، بیرون و بدنه پمپ را شستشو دهید. در صورت آلودگی بیش از حد ابتدا توسط حلال های مناسب مانند گازوئیل یا نفت سطوح را با فرچه تمیز کنید. سپس پمپ را از سمت درب توسط گیره نگه دارید و با استفاده از ابزار نشانه گذاری، موقعیت قطعات نسبت به یکدیگر را علامت گذاری کنید.
  2. پیچ های پمپ را باز کرده و آن‌ها را از لحاظ کشیدگی (افزایش طول) و وضعیت رزوه‌های پیچ را به دقت بررسی کنید.
  3. فلانچ درب پمپ را به آرامی جدا کنید و مواظب باشید در اثر ضربه صدمه نبیند، در غیر اینصورت هنگام مونتاژ در جای خود قرار نگرفته و فاصله ایجاد شده سبب نشتی داخلی و یا در برخی موارد نشتی خارجی می شوند. مراقب باشید در هنگام دمونتاژ سیل ها و کاسه نمد سمت شفت آسیب نبینند. درب پشت پمپ را نیز جدا کنید.
  4. عینکی‌ها (بیرینگ بلوک‌ها  را به همراه دنده‌ها از هم جدا کنید. برای این کار پوسته پمپ را ثابت نگه داشته و توسط دست عینکی یک سمت را به سمت داخل فشار می دهیم، عینکی سمت مقابل و دنده ها خارج می‌شوند. دقت کنید که ممکن است عینکی‌ها دو تکه باشند که در این حالت توسط پین نسبت به هم ثابت قرار می گیرند باید توجه داشت در زمان دمونتاژ پین واسطه گم نشود.
  5. سیل ها و بک آپ رینگ از لحاظ پارگی و دفرمه شدن بررسی کنید در صورت نیاز جایگزین شوند. پارگی سیل‌ها سبب نشتی داخلی می‌شود و همچنین پارگی و یا عدم وجود بک آپ رینگ باعث فرار اورینگ از جایش می شود. یاتاقان ها را نیز از لحاظ سایش بازدید کنید.
  6. داخل پوسته پمپ را بازدید کنید. در صورت خوردگی پوسته و لقی بیش از حد بین سر دنده و پوسته، پمپ دیگر قابل استفاده نیست. میزان لقی شعاعی در سمت تخلیه (بین چرخ‌دنده و بدنه پمپ)، در پمپ های کوچک، 0.03mm  و در مورد پمپ های بزرگ، 0.05mm است. میزان لقی شعاعی در سمت مکش، بین چرخدنده و پوسته پمپ در همه انواع، سه برابر میزان لقی مذکور در سمت تخلیه است. دقت کنید که پمپ دنده ای در زمان تست بخاطر نیروهای جانبی ناشی از فشار در خروجی پمپ قسمتی از پوسته را سائیده و پمپ های که حتی یک بار تست شده‌اند در سمت مکش دارای خوردگی هستند.
  7. همچنین پوسته از لحاظ ترک خوردگی بازدید کنید. ممکن است ترک به راحتی دیده نشود، زمانی که پمپ تحت فشار قرار گیرد ترک باز شده و باعث نشتی می گردد.
  8. سطوح عینکی ها را از نظر صافی سطح و وجود خراش بازدید کنید ،درصورت وجود خراشیدگی باید جایگزین شوند.
  9. در هنگام بازدید شافت و دنده‌ها محل تماس کاسه نمد و شفت مورد بازدید قرار گیرد. همچنین دو طرف دنده ها و نیز سر دنده ها از نظر خوردگی بررسی کنید. سیل کیت یدکی پمپ ها موجود است و حتی الامکان در هنگام دمونتاژ تعویض کنید.
  10. درب پمپ ها از نظر صافی سطح بررسی شوند، از خط کش استفاده کنید خط کش را در حالت قطری قرار داده و در مقابل نور بگیرید عبور نور از درز بین خطکش و درب پمپ نشان دهنده مقعر شدن درب می باشد که می توان  بوسیله سنگ مغناطیس برطرف کرد. مقعر شدن درب مانع از آب بندی اورینگ های عینکی شده و باعث نشتی داخلی می گردد.
  11. به منظور مونتاژ پمپ ابتدا عینکی سمت انتهای پمپ را در پوسته قراردهید نحوه جای گذاری عینکی با توجه به جهت چرخش شف و پورت های ورود وخروج پمپ تعیین می‌شود.

 

 

سرویس و تعمیرات تخصصی پمپ دنده‌ای هیدرولیک در

هیدرولیک رکسروت

کارگاه تخصصی هیدرولیک رکسروت ، به عنوان مرکز عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی پمپ دنده ای هیدرولیک در تهران و با پشتوانه نیرو‌های متخصص و سابقه‌ای درخشان توانسته است، در راستای تعمیرات پمپ  هیدرولیک دنده ای و پیشبرد اهداف اصلی صنعتی کشور گام های مهمی بردارد. تعمیر پمپ‌های دنده‌ای از برندهای؛ رکسروت، روکت، آرافن،  ویت، کاپرونی، پارکر، گالتک، بوندیولی، دوپلوماتیک، اکرله، مرزوکی، کامرشیال و ….

سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری از پمپ دنده‌ای هیدرولیک در هر سیستم هیدرولیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به سلامت و طول عمر پمپ بسیار کمک می‌کند. در صورت بروز هر نوع مشکلات احتمالی مشورت با متخصصین هیدرولیک بهترین راهکار است. تعمیرات تخصصی پمپ هیدرولیک همراه با ضمانت‌نامه کتبی عملکرد و یکی دیگر خدمات ما است.

 

سرویس و تعمیر پمپ دنده ای هیدرولیک در هیدرولیک رکسروت

چگونه در هیدرولیک رکسروت پمپ هیدرولیک را تعمیر می‌کنیم؟

  1. در مرحله اول پمپ هیدرولیک باید بازدید و کارشناسی شود. بدون بررسی پمپ، علت خرابی و هزینه تعمیر آن مشخص نمی‌شود. پس در ابتدا باید پمپ را برای ما ارسال کنید.
  2. پس از دریافت پمپ عملیات کارشناسی آغاز می‌شود. علت تخریب پمپ باید مشخص شود و گزارش خرابی پمپ به مشتری ارائه شود.
  3. پیش فاکتور تعمیر به همراه زمان تعمیر طی یک نامه رسمی برای مشتری ارسال می‌شود.
  4. پس از تایید پیش فاکتور توسط صاحب پمپ، عملیات تعمیر پمپ آغاز می‌شود.
  5. بعد از عیب‌یابی و تعمیر، پمپ هیدرولیک روی دستگاه تست پمپ هیدرولیک قرار می‌گیرد و کیفیت قطعات و نحوه صحیح پمپ بررسی می‌شود.
  6. گواهینامه تست و تعمیر پمپ صادر می‌شود و به همراه برگه گارانتی برای مشتری از ارسال می‌شود.
  7. پمپ بسته‌بندی می‌شود و برای مشتری ارسال می‌شود.